برگزاری مراسم ترحیم پیشینه بسیار بزرگای دارااست و همین زمینه به روشنی در اثرها عهدوپیمان باستانی قابل مشاهده میباشد، که اشخاص به هنگام تلف کردن عزیز خویش بر رمز مزار وی حاضر میشدند و با قرائت مرثیه و روضه اندوه خویش را در عزاداری برای متوفی علامت میدادند، همینطور یکیاز رفتارهای پک پذیرایی ترحیم مشهد لایق به هنگام مراسم ترحیم اهدای غذا و خیرات به مهمانان و نیازمندان بوده میباشد.
در اسلام نیز سوژه عزاداری برای درگذشتگان به طور بزرگ وجود داشته میباشد، به سیرتکاملای که به هنگام فوت یک فرد فامیل و نزدیکان او با عده شدن در مسجد یا این که خانه به عزاداری میپرداختند. بزرگان اسلام نیز در موضوع دادن خوراک و خیرات تاکید متعددی داشتند و همواره بر این اصل معتقد بودند که اهدای خیرات، وقار فراوانی را برای فرد متوفی در دنیای دیگر به ارمغان میاورد.
اما بیشترین پیشنهاد به هنگام تلف کردن یک فرد این بوده میباشد که خاندان به خانه خانواده متوفی بروند و در امر مسائل کفن و دفن و پذیرایی از مهمانان به آنان یاری نمایند. به این دلیلکه در هنگام حیف کردن یک عزیز خانواده داغدار از حالت روحی مساعدی بهره مند نیستند و امداد فامیل به آنها مداقه بسیار متعددی دارااست.
آداب و رسوم ترحیم دربین ملل متفاوت
همانگونه که گفته شد شیوه عزاداری برای اشخاص در قبل در نقاط متفاوت عالم با یکدیگر مختلف میباشد. حتیدر ایران نیز طریق عزاداری در شهرها و استانهای متعدد با یکدیگر فرق داراست.
عموم هر حیطهای با دقت به فرهنگی که داراهستند برای درگذشتگان خویش عزاداری مینمایند، البته در مجموع در جمهوری اسلامی ایران در یکسری باره وقتی مختلفی مجلس ترحیم برگزار می گردد. یعنی در روز سوم، هفتم، چهلم و سالگرد برای متوفی مجلس یادبود برگزار می شود. در همه این مجالس پذیرایی از مهمانان جاری ساختن میشود و با به کارگیری از میوه، دمنوش و یا این که وعده غذایی ناهار یا این که شام روند پذیرایی از مهمانان بدون نقص میشود.
برگزاری مراسم ترحیم پیشینه بسیار بزرگای دارااست و همین زمینه به روشنی در اثرها عهدوپیمان باستانی قابل مشاهده میباشد، که اشخاص به هنگام تلف کردن عزیز خویش بر رمز مزار وی حاضر میشدند و با قرائت مرثیه و روضه اندوه خویش را در عزاداری برای متوفی علامت میدادند، همینطور یکیاز رفتارهای پک پذیرایی ترحیم مشهد لایق به هنگام مراسم ترحیم اهدای غذا و خیرات به مهمانان و نیازمندان بوده میباشد.
در اسلام نیز سوژه عزاداری برای درگذشتگان به طور بزرگ وجود داشته میباشد، به سیرتکاملای که به هنگام فوت یک فرد فامیل و نزدیکان او با عده شدن در مسجد یا این که خانه به عزاداری میپرداختند. بزرگان اسلام نیز در موضوع دادن خوراک و خیرات تاکید متعددی داشتند و همواره بر این اصل معتقد بودند که اهدای خیرات، وقار فراوانی را برای فرد متوفی در دنیای دیگر به ارمغان میاورد.
اما بیشترین پیشنهاد به هنگام تلف کردن یک فرد این بوده میباشد که خاندان به خانه خانواده متوفی بروند و در امر مسائل کفن و دفن و پذیرایی از مهمانان به آنان یاری نمایند. به این دلیلکه در هنگام حیف کردن یک عزیز خانواده داغدار از حالت روحی مساعدی بهره مند نیستند و امداد فامیل به آنها مداقه بسیار متعددی دارااست.
آداب و رسوم ترحیم دربین ملل متفاوت
همانگونه که گفته شد شیوه عزاداری برای اشخاص در قبل در نقاط متفاوت عالم با یکدیگر مختلف میباشد. حتیدر ایران نیز طریق عزاداری در شهرها و استانهای متعدد با یکدیگر فرق داراست.
عموم هر حیطهای با دقت به فرهنگی که داراهستند برای درگذشتگان خویش عزاداری مینمایند، البته در مجموع در جمهوری اسلامی ایران در یکسری باره وقتی مختلفی مجلس ترحیم برگزار می گردد. یعنی در روز سوم، هفتم، چهلم و سالگرد برای متوفی مجلس یادبود برگزار می شود. در همه این مجالس پذیرایی از مهمانان جاری ساختن میشود و با به کارگیری از میوه، دمنوش و یا این که وعده غذایی ناهار یا این که شام روند پذیرایی از مهمانان بدون نقص میشود.