مسجد جامع اصفهان یا این که مسجد جامع یا این که پک پذیرایی ترحیم مشهد مسجد آدینه (جمعه) که مسجد عتیق اصفهان نیز نامیده می شـود، یکیاز دیرین ترین و مهمترین مساجد کشورایران و شهر اصفهان میباشد.
تاریخچه مسجد جامع اصفهان
آن چه که از معماری مسجد جامع اصفهان بر مکان باقی مانده میباشد مرتبط با عصر خلفای عباسی تا فرصت دیلمیان و نیز سلجوقیان، ایلخانان، مظفریان و صفویان اسـت که هرمورد در ایجاد کرد بخشی از آن سهم دار بوده اند. به جهت التفات فوق العاده زیاد مسجد و نقش سیاسی و مذهبی آن، هر حکومتی، نصیب هایی را به بنای مسجد اضافه کرد تا بتواند از خـود یـادگاری جاودان درین سازه باقی بگذارد تا آیندگان را از ترازو قدرت خویش با خبر سازد.
معماری مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان با گستره ای موازی با ۲۳۰۰ متر مربع، والا ترین مسجد کشور ایران بهحساب میآید.
بنای اولیه مسجد عتیق اصفهان همانند دیگر مساجد نخستین از برنامه ای مستطیل صورت تشکیل شـده که دارنده شبستان های ردیف دار در پیرامون حیاطی والا بوده میباشد.
در دورانهای بعد از آن، مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد؛ به این سیرتکامل فضای پیوسته و معمولی شبستانها و دربین سراها با ایوانها و دو گنبد از هم گسسته شد.
کلی تریـن نمـونـه تقارن را می اقتدار در پلان مسجد جامع اصفهان و نحـوه قرارگیـری موادسازنده ساختمانی در پیرامون تراس مرکزی روءیت کرد.
ایوانهای چهارگانه مسجد عتیق اصفهان در چهار جهت و در راءس اضلاع چهارگانه تراس که با تزیینهای کاشی کاری با مقرنس های متفاوت پوشیده شـده اسـت، تقارن را در نقشـه مسجد نشانه میدهد.
مسجد جامع اصفهان به طور کلی دارنده ۱۶ فضای شبستانی میباشد که در نقاط گوناگون آن دور و اطراف یک هسته مرکزی (میانسر) دور از هم شـده اند.
در دو سوی راست و چپ ورودی اساسی مسجد با کاشی نوشته هایی به لهجه عربی و به شکلی قرینه وجود داراست.
در سـمـت چـپ ورودی، شبستان مظفری یا این که به عبارتی کتابخانه چشم می شـود که دارنده تقارن بی نقص در پلان میباشد.
دراین جا ستونهای گرد تروتمیز به علامت های چلیپایی با آجرکاریهای پررنگ که همانا سـاده شـده گردونه مهر و نمادی از خورشید فروزنده دانا تاب میباشد، در پلان آرایش و پیرایش یافته اند.
شبستان صفوی دارنده دو سیمای متفاوت از نگاه معماری میباشد؛ در حدود دو سـوم گوشه و کنار را شبستان چهل ستونی و مانده را قوسهای بلند با دهانههای گران قدر شـکل میدهد.
این شبستان، بنا ای ظریف و دهانهای پهناور دارااست، شبستان دارنده پلان مربع صورت میباشد و با دقت بهاین که هفت دهانه طاق و چشمه در هر ضلع آن میباشد، محراب آن طبق سنتها و قوانین معماری بایستی در دهانه وسطی یعنی در دهانه چهارم یا این که بر روی مبنا شبستان در بخش انتهایی قرار داشته باشـد.
دراین شبستان، امروزه فقط یک فرورفتگی طاقچه مانند در محل محراب جای دارد
وجود دو گنبدخانه در دو سـوی تراس مسجد جامع اصفهان و دقیقاً روی یک محوره تقارنی در پلان گروه ایجـاد می نماید.
بلندای گنبد نظام الملک، ۲۴ متر و بلندای گنبد تاج الملک ۲۲ متر میباشد.
برآمدگی برجی شـکل جنوب غربی گنبـد نظام الملک، برای برآمدگی بر تبدیل مربع به هشت ضلعی در کناره های گنبد، قرینهای دیگر در طرف جنوب شرقی داراست و این تأکیدی میباشد بر این که گنبد دارنده یک جهت عمده و یک شالوده تقارن میباشد.
مسجد جامع اصفهان یا این که مسجد جامع یا این که پک پذیرایی ترحیم مشهد مسجد آدینه (جمعه) که مسجد عتیق اصفهان نیز نامیده می شـود، یکیاز دیرین ترین و مهمترین مساجد کشورایران و شهر اصفهان میباشد.
تاریخچه مسجد جامع اصفهان
آن چه که از معماری مسجد جامع اصفهان بر مکان باقی مانده میباشد مرتبط با عصر خلفای عباسی تا فرصت دیلمیان و نیز سلجوقیان، ایلخانان، مظفریان و صفویان اسـت که هرمورد در ایجاد کرد بخشی از آن سهم دار بوده اند. به جهت التفات فوق العاده زیاد مسجد و نقش سیاسی و مذهبی آن، هر حکومتی، نصیب هایی را به بنای مسجد اضافه کرد تا بتواند از خـود یـادگاری جاودان درین سازه باقی بگذارد تا آیندگان را از ترازو قدرت خویش با خبر سازد.
معماری مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان با گستره ای موازی با ۲۳۰۰ متر مربع، والا ترین مسجد کشور ایران بهحساب میآید.
بنای اولیه مسجد عتیق اصفهان همانند دیگر مساجد نخستین از برنامه ای مستطیل صورت تشکیل شـده که دارنده شبستان های ردیف دار در پیرامون حیاطی والا بوده میباشد.
در دورانهای بعد از آن، مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد؛ به این سیرتکامل فضای پیوسته و معمولی شبستانها و دربین سراها با ایوانها و دو گنبد از هم گسسته شد.
کلی تریـن نمـونـه تقارن را می اقتدار در پلان مسجد جامع اصفهان و نحـوه قرارگیـری موادسازنده ساختمانی در پیرامون تراس مرکزی روءیت کرد.
ایوانهای چهارگانه مسجد عتیق اصفهان در چهار جهت و در راءس اضلاع چهارگانه تراس که با تزیینهای کاشی کاری با مقرنس های متفاوت پوشیده شـده اسـت، تقارن را در نقشـه مسجد نشانه میدهد.
مسجد جامع اصفهان به طور کلی دارنده ۱۶ فضای شبستانی میباشد که در نقاط گوناگون آن دور و اطراف یک هسته مرکزی (میانسر) دور از هم شـده اند.
در دو سوی راست و چپ ورودی اساسی مسجد با کاشی نوشته هایی به لهجه عربی و به شکلی قرینه وجود داراست.
در سـمـت چـپ ورودی، شبستان مظفری یا این که به عبارتی کتابخانه چشم می شـود که دارنده تقارن بی نقص در پلان میباشد.
دراین جا ستونهای گرد تروتمیز به علامت های چلیپایی با آجرکاریهای پررنگ که همانا سـاده شـده گردونه مهر و نمادی از خورشید فروزنده دانا تاب میباشد، در پلان آرایش و پیرایش یافته اند.
شبستان صفوی دارنده دو سیمای متفاوت از نگاه معماری میباشد؛ در حدود دو سـوم گوشه و کنار را شبستان چهل ستونی و مانده را قوسهای بلند با دهانههای گران قدر شـکل میدهد.
این شبستان، بنا ای ظریف و دهانهای پهناور دارااست، شبستان دارنده پلان مربع صورت میباشد و با دقت بهاین که هفت دهانه طاق و چشمه در هر ضلع آن میباشد، محراب آن طبق سنتها و قوانین معماری بایستی در دهانه وسطی یعنی در دهانه چهارم یا این که بر روی مبنا شبستان در بخش انتهایی قرار داشته باشـد.
دراین شبستان، امروزه فقط یک فرورفتگی طاقچه مانند در محل محراب جای دارد
وجود دو گنبدخانه در دو سـوی تراس مسجد جامع اصفهان و دقیقاً روی یک محوره تقارنی در پلان گروه ایجـاد می نماید.
بلندای گنبد نظام الملک، ۲۴ متر و بلندای گنبد تاج الملک ۲۲ متر میباشد.
برآمدگی برجی شـکل جنوب غربی گنبـد نظام الملک، برای برآمدگی بر تبدیل مربع به هشت ضلعی در کناره های گنبد، قرینهای دیگر در طرف جنوب شرقی داراست و این تأکیدی میباشد بر این که گنبد دارنده یک جهت عمده و یک شالوده تقارن میباشد.