آثار متعددی در این مورد برجا مانده میباشد. با بازرسی و تحقیق این اثر ها پی می بریم که مردم فرصت نادانی نیز مانند سایر ملل، فرهنگی غنی و هنری بزرگ و هم خوانی با موقعیت اجتماعی خود دارا بوده اند و این ادعا که مردمی با سوابقی تاریخی در گوشه ای از فقید بافرهنگ و هنر بیگانه بوده اند تماما پک پذیرایی ترحیم مشهد بی پایه هست. همچنین این حیث که مردم این کشور جز با معماری مستقر خود که طبیعتا خود به وجود آورده بودند با طرز معماری مردم نقاط دیگر جهان آشنا نبوده اند نیز درست نیست.
بنای کعبه را به گفته ابن هشام از خشت نپخته که بزحمت بیش تر از طول قامت یک انسان ارتفاع داشته میدانند و دالارزقی، ارتفاع كعبه را ۹ ذرع نقل کرده است. در تجدید ساختمانی که حدود سال ۶۰۸ میلادی ایفا پذیرفته این بنا دارای سقفی با تیرهای چوبی شدهاست و بالاخره کسی معتقد براین نیست که معماری خانه کعبه اولین معماران مسلمان را راجعبه ایجاد کرد بناهای اسلامی زیر تأثیر قرار داده باشد.
بعضی از نویسندگان نیز گفته اند: اولین ساختمان های اسلامی به معنی حقیقی وواقعی کلمه و واژه نیم قرن بعداز رحلت نبی در سوریه درست شده و احتمالا بوسیله امویان دستور به عمارت آنان گردیدهاست. آن معماری ساکن که از آن کلام شد براساس قرائن موجود جز ساختمان های سبک از جنس نی یا سنگ هایی که با بی سلیقگی روی هم چیده شده با سقف هایی از فرآورده خاک رس و تنه نخل، نبوده می باشد.
آخرین رسیدگی ها آرم داده میباشد که ساخت بناهای مذهبی اسلامی در عربستان، بی تأثیر از ساخت دیگر معابد آن سامان نبوده می باشد، لوسین گلون هنرشناس فرانسوی در کتاب «نگرشی بر معماری مذهبی اسلام، اعتقاد دارد بین یک کنیسه، سابق و اولین مسجد اسلام همانندی هایی یافته می باشد.
آثار متعددی در این مورد برجا مانده میباشد. با بازرسی و تحقیق این اثر ها پی می بریم که مردم فرصت نادانی نیز مانند سایر ملل، فرهنگی غنی و هنری بزرگ و هم خوانی با موقعیت اجتماعی خود دارا بوده اند و این ادعا که مردمی با سوابقی تاریخی در گوشه ای از فقید بافرهنگ و هنر بیگانه بوده اند تماما پک پذیرایی ترحیم مشهد بی پایه هست. همچنین این حیث که مردم این کشور جز با معماری مستقر خود که طبیعتا خود به وجود آورده بودند با طرز معماری مردم نقاط دیگر جهان آشنا نبوده اند نیز درست نیست.
بنای کعبه را به گفته ابن هشام از خشت نپخته که بزحمت بیش تر از طول قامت یک انسان ارتفاع داشته میدانند و دالارزقی، ارتفاع كعبه را ۹ ذرع نقل کرده است. در تجدید ساختمانی که حدود سال ۶۰۸ میلادی ایفا پذیرفته این بنا دارای سقفی با تیرهای چوبی شدهاست و بالاخره کسی معتقد براین نیست که معماری خانه کعبه اولین معماران مسلمان را راجعبه ایجاد کرد بناهای اسلامی زیر تأثیر قرار داده باشد.
بعضی از نویسندگان نیز گفته اند: اولین ساختمان های اسلامی به معنی حقیقی وواقعی کلمه و واژه نیم قرن بعداز رحلت نبی در سوریه درست شده و احتمالا بوسیله امویان دستور به عمارت آنان گردیدهاست. آن معماری ساکن که از آن کلام شد براساس قرائن موجود جز ساختمان های سبک از جنس نی یا سنگ هایی که با بی سلیقگی روی هم چیده شده با سقف هایی از فرآورده خاک رس و تنه نخل، نبوده می باشد.
آخرین رسیدگی ها آرم داده میباشد که ساخت بناهای مذهبی اسلامی در عربستان، بی تأثیر از ساخت دیگر معابد آن سامان نبوده می باشد، لوسین گلون هنرشناس فرانسوی در کتاب «نگرشی بر معماری مذهبی اسلام، اعتقاد دارد بین یک کنیسه، سابق و اولین مسجد اسلام همانندی هایی یافته می باشد.