loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 14
چهارشنبه 15 آذر 1402 زمان : 10:28

فعلا که با جای این مسجد آشنا شدید، خوب میباشد تشریفات ترحیم مشهد نگاهی نیز به تاریخچه آن بیاندازیم. ایاصوفیه را در قبلی با اسامی حاجیا سوفیا و هاگیا صوفیا نیز می‌شناختند. یکی‌از کلیساهای مسیحیت شرق که در سال ۵۳۲ به فرمان کنستانتین نخستین ساخته شد.

در قرن ۶ بود که تجدید بنا و تجدید بنا ایاصوفیه در دستورالعمل قرار گرفت. معمارانی که وظیفه تجدید بنا این سازه را به ذمه گرفتند ایسیدوروس و آنتییوس بودند. اما در کنار این دو نفر حدودا ۱۰ هزار نیروی کار دیگر نیز سرگرم بودند. در غایت بعد از ۵ سال این مسجد تماما نوسازی شد و با اسم کلیسای تبارک به محلی برای دعا و نیایش مسیحیان تبدیل شد.

در حین محمد دوم و بعد از فتح استانبول بود که‌این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد. بخش اعظمی از نقش و نگارهایی که معماران این سازه در آن ساخت‌و‌ساز کرده بودند، پوشانده و نماز در آن به پا شد.

در طول سلیم دوم فرمان بازسازی مجدد این سازه داده شد و خواسته سوم مناره، منبر و محراب را هم به‌این ساختمان اضافه کرد تا تماما مشابه به یک مسجد خواهد شد. نشانه‌ها قرآنی که روی دیوارهای داخلی این جای میبینید، به امر خواسته چهارم روی آن نوشته و لوحه‌هایی نیز در به دور سقف قرار گرفت. با یه خرده اعتنا می توانید اسامی امامان را روی آن ملاحظه کنید که با خط ابراهیم افندی نوشته‌ گردیده‌اند.

تاریخ تحول ایاصوفیه به همینجا ختم نشد. با ورود آتاتورک به ترکیه، این جای با به عبارتی صورت و شمایل آخری‌اش، یه یک موزه برای بازدید مردم تبدیل شد. این سازه با ۱۴۰۰ سال عمر، اینک یک کدام از قطب‌های توریسم در نصیب اروپایی استانبول به حساب می آید. در صورتی با تور یک‌سری روزه به استانبول میروید، احتمالا این مسجد نیز در بازدیدهای شما قرار میگیرد.

معماری بی سابقه مسجد ایاصوفیه
غیروابسته از تاریخ یک‌سری مرحله‌ای این سازه، معماری آن نیز یکی‌از جالب‌ترین ساختمان‌ها را ساخت‌و‌ساز نموده است. این مسجد مطابق مدل بیزانس صورت گرفته میباشد. گنبد گران قدر روی نیم گنبدهای آویزان آن و نمای بیرونی بی آلایش از خصوصیت‌های این مدل میباشد. در‌این سازه دیوارها به طور آجرهای طرح دار و با صورت مارپیچ، مشبک و به طور هفت و هشت میباشند. همینطور ردیف‌ها به طور ردیفی و سرستون‌ها حجاری گردیده و سبدی صورت می‌باشند. با ورود به طبقه بالا شاهد راهروهای پوشیده از مرمر رنگی خواهید بود که در کنار موزاییک‌های پروانه‌ای جلوه زیبایی را به فضا بخشیده‌اند.

طاق‌ها در‌این سازه تماما با هم هماهنگ میباشند. ۴ ردیف تعالی این طاق‌ها را در مکان خویش نگه داشته‌اند. علاوه براین در حدود ۴۰ پنجره برای ورود نوروروشنایی خورشید بدین دور و بر در لحاظ گرفته گردیده‌است.

فعلا که با جای این مسجد آشنا شدید، خوب میباشد تشریفات ترحیم مشهد نگاهی نیز به تاریخچه آن بیاندازیم. ایاصوفیه را در قبلی با اسامی حاجیا سوفیا و هاگیا صوفیا نیز می‌شناختند. یکی‌از کلیساهای مسیحیت شرق که در سال ۵۳۲ به فرمان کنستانتین نخستین ساخته شد.

در قرن ۶ بود که تجدید بنا و تجدید بنا ایاصوفیه در دستورالعمل قرار گرفت. معمارانی که وظیفه تجدید بنا این سازه را به ذمه گرفتند ایسیدوروس و آنتییوس بودند. اما در کنار این دو نفر حدودا ۱۰ هزار نیروی کار دیگر نیز سرگرم بودند. در غایت بعد از ۵ سال این مسجد تماما نوسازی شد و با اسم کلیسای تبارک به محلی برای دعا و نیایش مسیحیان تبدیل شد.

در حین محمد دوم و بعد از فتح استانبول بود که‌این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد. بخش اعظمی از نقش و نگارهایی که معماران این سازه در آن ساخت‌و‌ساز کرده بودند، پوشانده و نماز در آن به پا شد.

در طول سلیم دوم فرمان بازسازی مجدد این سازه داده شد و خواسته سوم مناره، منبر و محراب را هم به‌این ساختمان اضافه کرد تا تماما مشابه به یک مسجد خواهد شد. نشانه‌ها قرآنی که روی دیوارهای داخلی این جای میبینید، به امر خواسته چهارم روی آن نوشته و لوحه‌هایی نیز در به دور سقف قرار گرفت. با یه خرده اعتنا می توانید اسامی امامان را روی آن ملاحظه کنید که با خط ابراهیم افندی نوشته‌ گردیده‌اند.

تاریخ تحول ایاصوفیه به همینجا ختم نشد. با ورود آتاتورک به ترکیه، این جای با به عبارتی صورت و شمایل آخری‌اش، یه یک موزه برای بازدید مردم تبدیل شد. این سازه با ۱۴۰۰ سال عمر، اینک یک کدام از قطب‌های توریسم در نصیب اروپایی استانبول به حساب می آید. در صورتی با تور یک‌سری روزه به استانبول میروید، احتمالا این مسجد نیز در بازدیدهای شما قرار میگیرد.

معماری بی سابقه مسجد ایاصوفیه
غیروابسته از تاریخ یک‌سری مرحله‌ای این سازه، معماری آن نیز یکی‌از جالب‌ترین ساختمان‌ها را ساخت‌و‌ساز نموده است. این مسجد مطابق مدل بیزانس صورت گرفته میباشد. گنبد گران قدر روی نیم گنبدهای آویزان آن و نمای بیرونی بی آلایش از خصوصیت‌های این مدل میباشد. در‌این سازه دیوارها به طور آجرهای طرح دار و با صورت مارپیچ، مشبک و به طور هفت و هشت میباشند. همینطور ردیف‌ها به طور ردیفی و سرستون‌ها حجاری گردیده و سبدی صورت می‌باشند. با ورود به طبقه بالا شاهد راهروهای پوشیده از مرمر رنگی خواهید بود که در کنار موزاییک‌های پروانه‌ای جلوه زیبایی را به فضا بخشیده‌اند.

طاق‌ها در‌این سازه تماما با هم هماهنگ میباشند. ۴ ردیف تعالی این طاق‌ها را در مکان خویش نگه داشته‌اند. علاوه براین در حدود ۴۰ پنجره برای ورود نوروروشنایی خورشید بدین دور و بر در لحاظ گرفته گردیده‌است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 129
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 22
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 314
  • بازدید سال : 1475
  • بازدید کلی : 2387
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی