loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 12
يکشنبه 7 خرداد 1402 زمان : 14:08

مثلا آیاتی که دلالت بر التفات مسجد در اسلام دارااست آیه ۳۶سوره مبارکه نور و روشنایی میباشد که میفرماید: « في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» پیش از این آیه صحبت از نوروروشنایی خداست که کنایه از هدایت الهی میباشد که می‌فرماید: « اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ …»: پروردگار نور و روشنایی افق و زمین میباشد مثل نوروروشنایی آفریدگار همانند چراغدانی میباشد که در آن چراغی (پرفروغ) باشد، آن لامپ در حبابی قرار گیرد، حبابی روشن و …» حالا پک پذیرایی ترحیم مشهد میفرماید این نور و روشنایی الهی و هدایت در کجا وجود داراست؟! في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ …« در منزل هایی که معبود اجازه داده که سازه شوند و تعظیم و توقیر شوند منزل هایی که در آن ها هر صبح زود و شامگاه اسم خداوند برده میگردد.»

اینکه خواسته از این منزل ها که در آیه چنین از آنان با عظمت حافظه گردیده چیست؟مفسران ایده ها مختلفی دارا‌هستند، بعضا گفته اند منظور مساجد می‌باشند درصورتی که تعبیر عظیم رازی می‌گوید: اکثر مفسرین این حیث را دارا‌هستند.[15] مرحوم علامه طباطبایی نیز قدر متین از آن را مساجد می‌داند.[16] تعبیروتفسیر مثال نیز مساجد را از مصادیق این منزل های نورانی دانسته میباشد.[17] بعضی هم اعتقادوباور دارا هستند که مراد کلیه مساجد نیستند بلکه چهار مسجد گران بها میباشد که به وسیله پیامبران الهی (ص) سازه گردیده اند؛ یعنی مسجد الحرام که به وسیله حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) سازه شد،مسجد الاقصی که به وسیله حضرت داوود و سلیمان ساخته شد و مسحجد النبی و مسجد قبا که رسول اسلام آنان را سازه گذارده میباشد. این لحاظ را تالیف کننده تعبیر و تفسیر عظیم به برخی از مفسرین نسبت داده میباشد. وی پیمان دیگری هم داراست که خواسته از «بیوت» را مسجد الاقصی می‌داند به این دلیل‌که در آن مسجد ده هزار قندیل وجود داراست که به سطح مسجد نورافشانی می نمایند.[18]

تعبیر و تفسیر دیگری که بر پایه ی آیه‌ها و احادیث وجود دارااست این میباشد که منظر از بیوت منزل های انبیاءالهی میباشد، در تعبیروتفسیر مجمع البیان آمده میباشد؛ وقتی که فرستاده اسلام این آیه را قرائت فرمودند از آن حضرت پرسش شد که منظور از این منزل ها چه منزل هابی میباشد؟ حضرت فرمودند: «منزل های پیامبران» ابابکر پرسید: این منزل (با اشاره به منزل علی بن اب طالب و فاطمه زهرا (س)) هم به عنوان مثال به عبارتی منزل است که در آيه آمده؟ فرمودند:نعم اینجانب افاضلها: آری از برگزیدگان این منزل هاست.[19]

مثلا آیاتی که دلالت بر التفات مسجد در اسلام دارااست آیه ۳۶سوره مبارکه نور و روشنایی میباشد که میفرماید: « في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» پیش از این آیه صحبت از نوروروشنایی خداست که کنایه از هدایت الهی میباشد که می‌فرماید: « اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ …»: پروردگار نور و روشنایی افق و زمین میباشد مثل نوروروشنایی آفریدگار همانند چراغدانی میباشد که در آن چراغی (پرفروغ) باشد، آن لامپ در حبابی قرار گیرد، حبابی روشن و …» حالا پک پذیرایی ترحیم مشهد میفرماید این نور و روشنایی الهی و هدایت در کجا وجود داراست؟! في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ …« در منزل هایی که معبود اجازه داده که سازه شوند و تعظیم و توقیر شوند منزل هایی که در آن ها هر صبح زود و شامگاه اسم خداوند برده میگردد.»

اینکه خواسته از این منزل ها که در آیه چنین از آنان با عظمت حافظه گردیده چیست؟مفسران ایده ها مختلفی دارا‌هستند، بعضا گفته اند منظور مساجد می‌باشند درصورتی که تعبیر عظیم رازی می‌گوید: اکثر مفسرین این حیث را دارا‌هستند.[15] مرحوم علامه طباطبایی نیز قدر متین از آن را مساجد می‌داند.[16] تعبیروتفسیر مثال نیز مساجد را از مصادیق این منزل های نورانی دانسته میباشد.[17] بعضی هم اعتقادوباور دارا هستند که مراد کلیه مساجد نیستند بلکه چهار مسجد گران بها میباشد که به وسیله پیامبران الهی (ص) سازه گردیده اند؛ یعنی مسجد الحرام که به وسیله حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) سازه شد،مسجد الاقصی که به وسیله حضرت داوود و سلیمان ساخته شد و مسحجد النبی و مسجد قبا که رسول اسلام آنان را سازه گذارده میباشد. این لحاظ را تالیف کننده تعبیر و تفسیر عظیم به برخی از مفسرین نسبت داده میباشد. وی پیمان دیگری هم داراست که خواسته از «بیوت» را مسجد الاقصی می‌داند به این دلیل‌که در آن مسجد ده هزار قندیل وجود داراست که به سطح مسجد نورافشانی می نمایند.[18]

تعبیر و تفسیر دیگری که بر پایه ی آیه‌ها و احادیث وجود دارااست این میباشد که منظر از بیوت منزل های انبیاءالهی میباشد، در تعبیروتفسیر مجمع البیان آمده میباشد؛ وقتی که فرستاده اسلام این آیه را قرائت فرمودند از آن حضرت پرسش شد که منظور از این منزل ها چه منزل هابی میباشد؟ حضرت فرمودند: «منزل های پیامبران» ابابکر پرسید: این منزل (با اشاره به منزل علی بن اب طالب و فاطمه زهرا (س)) هم به عنوان مثال به عبارتی منزل است که در آيه آمده؟ فرمودند:نعم اینجانب افاضلها: آری از برگزیدگان این منزل هاست.[19]

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 132
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 13
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 478
  • بازدید سال : 1639
  • بازدید کلی : 2551
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی