یکی از صحنهای مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی قرار دارد پک پذیرایی ترحیم مشهد و به رواقهای دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته میباشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع دارد و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع است. بنای مسجد دربرگیرندهٔ ۴ تراس بلندمرتبه و ۷ شبستان است. گنبدخانه پشت تراس مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، بخشهای مختلف مسجد را به هم لینک میدهد. ایوان جنوبی، حیاط مقصوره نام دارد و تراس شمالی، پر اسم و رسم به ایوان دارالسیاده میباشد. ایوان شرقی، حیاط اعتکاف نامیده می گردد و ایوان غربی، حیاط شیخ بهاء الدین نامگذاری گردیدهاست. مسجد چهار ایوانه میباشد و بزرگترین آن جنوبی یا مقصوره است که گنبد روی آن واقع شده و مناره های آن که از کهن ترین مناره هاست آن را از سایر مساجد غیروابسته می سازد.
مصالح و تزیینات فراوانی پک پذیرایی ترحیم مشهد دست به دست هم داده اند تا این شرکت ی قشنگ را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، خلال شکل آفرینی دارای پیام میباشند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان دارند. در مسجد گوهرشاد شیوه قرارگیری حیاط ها، مناره ها و رواق ها دارای تقارن هستند. وقتی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، میان تزیینات کاشی پر نقش و نگاری قرار میگیریم که در نظر نخستین همه آبی به نظر می رسند. ولی هرچه به دیواره های آن و ایوان ها نزدیک می شویم، تأثیر متفاوتی را احساس میکنیم. این تأثیر بهترین راهنما برای هنرمند است که رنگ ها را چه طور در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به فعالیت ببخشد. متأسفانه این مکان با کل خصوصیات بارز، ناشناخته باقیمانده و هیچگاه مطالعه کاملی از بعد ها هنری آن نشده هست و به جرأت می توان بیان کرد پالت رنگی که در این موسسه معرفی شده تا کنون رخداد نیفتاده است و در شرایطیکه اشکالاتی در آن دیده میشود قابل بخشودن است.
یکی از صحنهای مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی قرار دارد پک پذیرایی ترحیم مشهد و به رواقهای دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته میباشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع دارد و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع است. بنای مسجد دربرگیرندهٔ ۴ تراس بلندمرتبه و ۷ شبستان است. گنبدخانه پشت تراس مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، بخشهای مختلف مسجد را به هم لینک میدهد. ایوان جنوبی، حیاط مقصوره نام دارد و تراس شمالی، پر اسم و رسم به ایوان دارالسیاده میباشد. ایوان شرقی، حیاط اعتکاف نامیده می گردد و ایوان غربی، حیاط شیخ بهاء الدین نامگذاری گردیدهاست. مسجد چهار ایوانه میباشد و بزرگترین آن جنوبی یا مقصوره است که گنبد روی آن واقع شده و مناره های آن که از کهن ترین مناره هاست آن را از سایر مساجد غیروابسته می سازد.
مصالح و تزیینات فراوانی پک پذیرایی ترحیم مشهد دست به دست هم داده اند تا این شرکت ی قشنگ را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، خلال شکل آفرینی دارای پیام میباشند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان دارند. در مسجد گوهرشاد شیوه قرارگیری حیاط ها، مناره ها و رواق ها دارای تقارن هستند. وقتی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، میان تزیینات کاشی پر نقش و نگاری قرار میگیریم که در نظر نخستین همه آبی به نظر می رسند. ولی هرچه به دیواره های آن و ایوان ها نزدیک می شویم، تأثیر متفاوتی را احساس میکنیم. این تأثیر بهترین راهنما برای هنرمند است که رنگ ها را چه طور در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به فعالیت ببخشد. متأسفانه این مکان با کل خصوصیات بارز، ناشناخته باقیمانده و هیچگاه مطالعه کاملی از بعد ها هنری آن نشده هست و به جرأت می توان بیان کرد پالت رنگی که در این موسسه معرفی شده تا کنون رخداد نیفتاده است و در شرایطیکه اشکالاتی در آن دیده میشود قابل بخشودن است.