مشبک کاری در قسمتهای متعدد مسجد سید در پک پذیرایی ترحیم مشهد اشکال چوبی، فلزی، آجری و گاه تلفیقی از گچ و کاشی دیده می شود.
سطح درونی گنبد میباشد که دارنده پنجره های مشبک گچبری میباشد که با کاشی معرق پوشیده گردیده اند.
مشبک نام برده دربردارنده نقوش اسلیمی تکرار شونده ای میباشد که در تداوم با نقش کاشی کاری ذیل گنبد میباشند. در واقعیت این مشبک ها وظیفه تهویه، جلب فروغ و خنک کردن گوشه و کنار را به ذمه دارا هستند که با هنرمندی اساتید رشته به اینگونه عنصرر زیبایی بدل گشته اند.
گچبری مسجد سید اصفهان
در مسجد سيد اصفهان از این ماده تحت عنوان چسب و ملاط خشت و نیز تحت عنوان عنصری تزئینی مصرف شده میباشد. به کارگیری از این ماده در تزیینات، در شبستانها، مکتب و بقاع آشکار میباشد.
در مکتب و شبستان ها، گچبری ها معمولی میباشد، البته در دیگر نقاط در تلفیق با خشت کاری و کاشی کاری اعمال گردیدهاست.
دیوارهای مقبره حرم مملواز گچبری های مذهب بوده و همدم با آیینه کاری به شغل رفته اند. هم اینگونه در بعضا بخش های حرم نقوش پر رنگ بی آلایش و کتیبه پر رنگ رنگی از گچ و نگارگری به دیده میخورند.
آیینه کاری
آیینه کاری یکی تزیینات اساسی دیوارهای بقعه در مسجد سيد اصفهان میباشد که در تلفیق با گچبری های معمولی و مذهب به فعالیت رفته میباشد
از دید نقش و صورت، به عبارتی نقوش گیاهی و هندسی که در مقرنس ها و کتیبه های دیگر نقاط مسجد به شغل رفته، سوای نادر ترین تغییری آیتم استعمال قرار میگیرند.
در برخی نقاط قطعات موزاییک پررنگ آیینه کاری مسئله گچی معمولی را به طور کاملً پوشانده و نقوشی هم زیرا لیوان آب و گونه های هندسی پدید آورده میباشد.
فلزکاری
در مسجد سید فلزکاری صرف به جز در بارگاه فلزی حرم به عمل نرفته و در تلفیق با دگر مورد های تزئینی هم زیرا چوب و شیشه رنگی اعمال شدهاست.
بارگاه زیبای مشبک مسی در حرم گنبدخانه حرم جایدارد و قبر مرحوم سید که بین این بارگاه قرار گرفته با لامپ سبزی پرنور گردیده است.
در سطح ها گوناگون این بارگاه نقوشی زیرا کتیبه، پیچ و نقوش گیاهی و هندسی قلمزنی گردیده است.
کف سازی مسجد سید
کف تراس مسجد سيد اصفهان تا حدود چهل سال پیش خاکی بوده اما ابعاد به طور سنگ فرش در آمده میباشد.
برای کف صحن از سنگ موزاییک با نقوش هندسی مصرف شده بنابراین که دو قطعه سنگ مربع و شش ضلعی (بادامی صورت) به صورت متناوب و با نظم هندسی بدیعی کنار هم نهاده گردیده اند.
بنابراین بین این قطعات، هشت ضلعی هایی به وجود آمده که بر زیبایی نقش کف افزوده میباشد.
در اواسط تراس سکوبی مربع صورت به بلندی حدود ۳۰ سانتیمتر تشکیل شده که سطح آن با قطعات مربعی مساوی با کف فرش گردیده است.
کف ایوانها و مجالس مسجد سید با کاشی های مربعی آبی رنگ و سپید، و کف رواقهای مکتب با سنگ معمولی مربع صورت پوشیده گردیدهاست.
کف شبستانهای مسجد سید اصفهان با قالی مفروش گردیده و کف بقعه نیز با قالی و مرمری از طیف رنگ های گرم نارنجی رنگ و قهوه ای پوشیده گردیده است.
مشبک کاری در قسمتهای متعدد مسجد سید در پک پذیرایی ترحیم مشهد اشکال چوبی، فلزی، آجری و گاه تلفیقی از گچ و کاشی دیده می شود.
سطح درونی گنبد میباشد که دارنده پنجره های مشبک گچبری میباشد که با کاشی معرق پوشیده گردیده اند.
مشبک نام برده دربردارنده نقوش اسلیمی تکرار شونده ای میباشد که در تداوم با نقش کاشی کاری ذیل گنبد میباشند. در واقعیت این مشبک ها وظیفه تهویه، جلب فروغ و خنک کردن گوشه و کنار را به ذمه دارا هستند که با هنرمندی اساتید رشته به اینگونه عنصرر زیبایی بدل گشته اند.
گچبری مسجد سید اصفهان
در مسجد سيد اصفهان از این ماده تحت عنوان چسب و ملاط خشت و نیز تحت عنوان عنصری تزئینی مصرف شده میباشد. به کارگیری از این ماده در تزیینات، در شبستانها، مکتب و بقاع آشکار میباشد.
در مکتب و شبستان ها، گچبری ها معمولی میباشد، البته در دیگر نقاط در تلفیق با خشت کاری و کاشی کاری اعمال گردیدهاست.
دیوارهای مقبره حرم مملواز گچبری های مذهب بوده و همدم با آیینه کاری به شغل رفته اند. هم اینگونه در بعضا بخش های حرم نقوش پر رنگ بی آلایش و کتیبه پر رنگ رنگی از گچ و نگارگری به دیده میخورند.
آیینه کاری
آیینه کاری یکی تزیینات اساسی دیوارهای بقعه در مسجد سيد اصفهان میباشد که در تلفیق با گچبری های معمولی و مذهب به فعالیت رفته میباشد
از دید نقش و صورت، به عبارتی نقوش گیاهی و هندسی که در مقرنس ها و کتیبه های دیگر نقاط مسجد به شغل رفته، سوای نادر ترین تغییری آیتم استعمال قرار میگیرند.
در برخی نقاط قطعات موزاییک پررنگ آیینه کاری مسئله گچی معمولی را به طور کاملً پوشانده و نقوشی هم زیرا لیوان آب و گونه های هندسی پدید آورده میباشد.
فلزکاری
در مسجد سید فلزکاری صرف به جز در بارگاه فلزی حرم به عمل نرفته و در تلفیق با دگر مورد های تزئینی هم زیرا چوب و شیشه رنگی اعمال شدهاست.
بارگاه زیبای مشبک مسی در حرم گنبدخانه حرم جایدارد و قبر مرحوم سید که بین این بارگاه قرار گرفته با لامپ سبزی پرنور گردیده است.
در سطح ها گوناگون این بارگاه نقوشی زیرا کتیبه، پیچ و نقوش گیاهی و هندسی قلمزنی گردیده است.
کف سازی مسجد سید
کف تراس مسجد سيد اصفهان تا حدود چهل سال پیش خاکی بوده اما ابعاد به طور سنگ فرش در آمده میباشد.
برای کف صحن از سنگ موزاییک با نقوش هندسی مصرف شده بنابراین که دو قطعه سنگ مربع و شش ضلعی (بادامی صورت) به صورت متناوب و با نظم هندسی بدیعی کنار هم نهاده گردیده اند.
بنابراین بین این قطعات، هشت ضلعی هایی به وجود آمده که بر زیبایی نقش کف افزوده میباشد.
در اواسط تراس سکوبی مربع صورت به بلندی حدود ۳۰ سانتیمتر تشکیل شده که سطح آن با قطعات مربعی مساوی با کف فرش گردیده است.
کف ایوانها و مجالس مسجد سید با کاشی های مربعی آبی رنگ و سپید، و کف رواقهای مکتب با سنگ معمولی مربع صورت پوشیده گردیدهاست.
کف شبستانهای مسجد سید اصفهان با قالی مفروش گردیده و کف بقعه نیز با قالی و مرمری از طیف رنگ های گرم نارنجی رنگ و قهوه ای پوشیده گردیده است.